Un ball de disfreses amb animació per a tota la família, principal novetat del CARNAVAL 2025
Ordino, 17 de febrer del 2025.- El Comú d’Ordino i l’Associació de Cultura Popular d’Ordino, presenta un any més una programació variada per celebrar el Carnestoltes, amb activitats que van des de la desfilada escolar fins a la representació dels Contrabandistes, passant per la penjada dels Carnestoltes i la seva posterior cremada.
La principal novetat que presenta el Comú és la programació de la tarda de dilluns 3 de febrer, ja que el tradicional concurs de disfresses es convertirà en un ball per a tota la família que començarà a les 17.30 h amb l’animació del grup “Que comenci la gresca” amb l’objectiu de donar un caràcter més lúdic a la celebració. Això sí, no hi faltaran la xocolatada i la coca per a tots els assistents.
La consellera d’Educació, Cultura, Joventut i Benestar Social de la parròquia, Mònica Armengol, ha destacat que enguany el cartell de la festa ha estat creat per l’artista Martin Blanco, continuant així amb la iniciativa encetada l’any passat d’encarregar el disseny a artistes del país per tal de donar-los visibilitat i crear una col·lecció única d’obres.
Entre les activitats programades, cal destacar la Rua de les Escoles, que tindrà lloc el dijous 20 de febrer. Aquest any s’ha avançat a aquesta data a causa de les vacances escolars de la setmana següent. La rua començarà a les 10 h del matí amb una desfilada des de les escoles fins al carrer Major, acompanyada per l’animació de la Batucada Insects i culminarà amb un ball a Prat de Call.
Durant les vacances escolars, La Capsa, espais de creació, oferirà un taller gratuït titulat "Aquest Carnaval Fem la Mosca!", dirigit a nens i nenes de totes les edats. L’activitat es durà a terme el dimarts 25 de febrer a les 11 h, amb inscripció prèvia.
El dilluns 3 de març tindrà lloc una de les activitats més esperades: el tradicional repartiment de brou i carn d’olla, després de la representació dels Contrabandistes. A partir de les 9 h del matí, es començarà la preparació a la plaça Major, i el repartiment es farà a partir de les 13 h per a unes 200 persones.
El Carnaval d’Ordino és una celebració on la tradició té un pes molt destacat i és l’Associació de Cultura Popular d’Ordino qui organitza les activitats pròpies de la festa com és la penjada del Carnestoltes, la lectura del pregó, la representació dels Contrabandistes i la lectura del testament i cremada del carnestoltes.
Així la celebració començarà divendres 28 de febrer a les 17 h amb la penjada del Carnestoltes, la sortida en cercavila, la lectura del pregó i el ball a la plaça Major amb Manel Soriano. En aquesta activitat també hi participa l’Esbart Valls del Nord, els Grallers i tabalers dels Castellers d’Andorra i els joves del PIJ que han ajudat a la confecció del carnestoltes.
Dilluns 3 de febrer, just abans del repartiment del brou i la carn d’olla, l’Associació representarà els Contrabandistes que enguany comptarà amb una trentena d’actors, “confirmant la tendència a l’alça de la participació en totes les activitats que organitzem”, ha assenyalat la secretària de l’entitat, Eva de la Pena. La representació parteix d’un text de base, el de la famosa història que se centra en un grup de forans que van a parar a Ordino i que són confosos per contrabandistes. En aquesta trama s’hi intercalen cada any els comentaris referents a l’actualitat amb personatges nous que ben segur no deixaran a ningú indiferent. Com cada any també hi col·laboren l’Esbart Valls del Nord i la Coral Casamanya.
El darrer dia de celebracions, el dimecres 5 de març, tindrà lloc la lectura del testament pel notari de les Valls d’Ordino i la posterior cremada dels Carnestoltes amb el seguici fúnebre amb les ploraneres i la presència dels Grallers i tabalers dels Castellers d’Andorra. Al final hi haurà la sardinada popular a un preu de 2 euros.
La consellera Mònica Armengol ha volgut agrair la participació de totes les entitats implicades, destacant especialment la feina de l’Associació de Cultura Popular d’Ordino, que “any rere any contribueix a mantenir viva aquesta tradició, augmentant la participació i l’interès del públic”.